تکنولوژی PSSR میتواند از قدرت پردازش GPU هم مهمتر باشد!
تایمون اسمکتالا، کارگردان بازی Dying Light: The Beast میگوید تکنولوژی PSSR پلی استیشن، میتواند آزادی عمل بیشتری را در اختیار توسعه دهندگان قرار دهد.
درحالی که حدود یک هفته تا زمان عرضه کنسول پلی استیشن 5 پرو باقی مانده است، بدون در نظر گرفتن حواشی مربوط به نحوه قیمت گذاری و ارزش خرید این محصول، باید گفت که برخی ویژگیهای PS5 Pro میتواند تأثیر به سزایی در عملکرد بازیهای جدید داشته باشد. یکی از این بازیها، Dying Light: The Beast، ساخته جدید استودیوی Techland است که به عنوان دنبالهی مستقل بازی اول این مجموعه معرفی شده و در آن شاهد بازگشت شخصیت کایل کرین خواهیم بود. تایمون اسمکتالا، کارگردان این بازی و مدیر فرنچایز Dying Light در استودیوی Techland، در مصاحبه اخیر خود درباره تأثیرگذاری فناوریهای به کار رفته در PS5 Pro روی روند ساخت این بازی توضیح داده است.
وبسایت Gamingbolt در گزارش خود از این مصاحبه مینویسد: «ما هنوز در ابتدای راه کشف قابلیتهای کامل کنسول ارتقاء یافته PS5 Pro هستیم، اما تا همین حالا هم همه چیز بسیار هیجان انگیز به نظر میرسد. تکنولوژیهای به کار رفته در زمینه گرافیک و عملکرد این کنسول، آزادی عمل بسیار بیشتری را در اختیار توسعه دهندگان ماه قرار داده است. به طوری که تقویت پردازنده گرافیکی بازی باعث میشود تا ضمن ارائه جلوههای گرافیکی باکیفیتتر، به خصوص در زمینه جزئیات محیطی بازی مثل تغییرات آب و هوایی که یکی از ویژگیهای اصلی بازی Dying Light: The Beast محسوب میشود، عملکرد به مراتب بهترین را به لطف برخورداری از تکنولوژیهای آپ اسکیل گرافیکی آن مشاهده کنیم.»
«در اختیار داشتن چنین چیزی به معنی تجربهی روانتر گیم پلی بازی در رزولوشنهای بالاتر است که برای بازیهایی مانند ساختهی ما که در آن حس غوطه ور شدن در تجربهی بازی بسیار مهم است، از اهمیت بالایی برخوردار است.»
از طرفی به نظر میرسد که در این میان، فناوری PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) میتواند از اهمیت بالاتری برخوردار باشد. به کارگیری ظرفیتهای هوش مصنوعی در زمینه آپ اسکیلینگ، یکی از مهمترین فاکتورهای دستیابی به رزولوشن 4K و در برخی موارد 8K است که به طور همزمان نرخ فریم حداقل 60FPS را برای ما به همراه داشته باشد.
براساس توضیحات اسمکتالا، «فناوری PSSR سونی یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه توسعه فناوری سوپرسمپلینگ در کنسولهای بازی است که در سایر شرکتها نیز مورد ارزیابی قرار میگیرد. این یک شروع بسیار خوب است که در آینده به توسعه دهندگان اجازه خواهد داد تا با تمرکز کمتر روی عملکرد بازی، بیشتر تلاش خود را در زمینه نوآوری و خلاقیت به کار بگیرند. اگر چیزی که سونی ارائه کرده است به یک استاندارد تبدیل شود، PSSR میتواند حتی از افزایش قدرت پردازش GPU هم مهمتر باشد.»
البته که تنها زمان مشخص خواهد کرد که PSSR یا دیگر راهکارهای ارائه شده برای آپ اسکیل گرافیکی بازیها در کنسولها بازی، تا چه حد ارزش خود را در تجربیات عملی به اثبات خواهند رساند. به خصوص این که رفته رفته توسعه دهندگان فرصت بیشتری را برای کار با این ابزارها و انطباق آن با سخت افزار مورد استفاده در اختیار خواهند داشت. بازی Alan Wake 2، بازی Dragon Age: The Veilguard، بازی Marvel’s Spider-Man 2 و چندین مورد دیگر تاکنون برای بهرهمندی از ظرفیتهای کنسول پلی استیشن 5 پرو معرفی شدند.