توضیحات
اکتیویژن (Activision) را میتوان از بنیان گذاران شوتر مدرن در دنیای صنعت گیم دانست. محبوبیت فرانچایز Call of Duty (کال آف دیوتی) به قدری زیاد است که حتی برای ضعیفترین عناوین عرضه شده آن میتواند یک فروش فوق العاده و رکوردشکن را تصور کرد. اما در دهه گذشته اکتیویژن با فراز و نشیبهای زیادی دست و پنجه نرم کرد. اغلب قریب به اتفاق بازیهای Call of Duty در زمینه تجربه گیم پلی یک روند کلیشهای و بدون خلاقیت را دنبال میکردند. حتی جزئیات بصری و گرافیکی آنها هم به خاطر موتور منسوخ شده، چندان تعریفی نداشت. همین مورد با انتقادات گیمرهای طرفداران این سری همراه شد تا این که اکتیویژن تصمیم گرفت با سرمایه گذاری بیشتر و نگرش تازه، این روند را به کل دگرگون کند. آنها در گام نخست محبوبترین عنوان خود یعنی Call of Duty Modern Warfare را کاملاً بازسازی (ریبوت) کردند و یک اثر واقع گرایانه با گیم پلی بسیار جذاب و اعتیادآور را به گیمرها هدیه دادند. طوری که در فاصله بسیار کمی دو نسخه از آن به بازار عرضه شد و حالا در سال 2023، تیم سازنده تصمیم گرفته است داستان دو نسخه قبلی را تکمیل کرده و شاید برای همیشه به پایان برساند. سونی هم به خوبی از محبوبیت این فرانچایز آگاه است و در جریان خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت، فشارهای زیادی به نهادهای نظارتی برای مخالفت با این خرید وارد کرد. سونی اعتقاد داشت اگر Call of Duty روزی به یک بازی انحصاری مبدل شود، هیچ جایگزین خاصی از این بازی برای کنسولهای پلی استیشن وجود نخواهد داشت. شاید جالب باشد بدانید که خود مایکروسافت با گفتههای سونی مخالفت چندانی نداشت. آنها بیشتر از هر کسی میدانستند که COD فروش فوق العاده و چشمگیری بر روی سایر پلتفرمها دارد. حالا اما جدیدترین نسخه از این بازی یعنی Call of Duty Modern Warfare III، درست مثل همتایان پیش خود یک اکشن سینماتیک فوق العاده اعتیادآور را به ارمغان آورده است. خصوصاً بر روی پلتفرم PS5 جزئیات بصری بازی بینظیر به نظر میرسد.
داستان پردازی سینماتیک
وقایع Call of Duty Modern Warfare III دقیقاً بعد از نسخه دوم بازی اتفاق میافتد. جایی که آنتاگونیست صاحب نام و شرور این بازی یعنی Vladimir Makarov دوباره به مصاف کاپیتان پرایس و تیم قدرتمندش خواهد رفت. مجموعه Call of Duty Modern Warfare را میتوان با چند مولفه شناخت. اما شاید مهمترین ویژگی این مجموعه، داستان پردازی سینماتیک باشد. خوشبختانه این نسخه هم این روند را دنبال میکند. شما میتوانید نبوغ کارگردانان را در روایت داستان بازی از همان ابتداییترین دقایق تجربهتان متوجه بشوید. فیلمبرداری و شاتهای سینماتیک داستان بازی به قدری فوق العاده طراحی شدهاند که حتی میتوانند با آثار سینمایی اکشن هم مقایسه بشوند. همان سکانس هواپیما ربایی این بازی چند سر و گردن بهتر از تمامی آثار گیمینگ اکشن چند سال اخیر عمل میکند. علاوه بر این، شخصیت پردازیها به خصوص کاراکتر Vladimir Makarov به مراتب بهتر از نسخههای کلاسیک قدیمی است. حتی گروه کاپیتان پرایس هم این بار با جزئیات بیشتری در بازی به تصویر کشیده میشوند. در شایعات آمده بود که این بازی در حقیقت قرار بوده که به عنوان یک DLC داستانی برای نسخه دوم عرضه شود. اما تجربهی چندین ساعته بخش داستانی به قدری بزرگ و پرجزئیات است که این شایعه را کاملاً تکذیب میکند.
گیم پلی؛ تلفیقی از روند خطی و آزادانه
Call of Duty Modern Warfare III از بسیاری جهات شبیه به نسخه دوم این مجموعه است. یعنی آن حس شوتینگ واقع گرایانه و سنگنین همچنان به قوت خود باقی مانده، اما تفاوتهای زیادی نیز به چشم میخورند. به عنوان مثال تعداد اسلحههای بازی به طرز چشمگیری بالا هستند، شاید بیشتر از هر بازی تیراندازی دیگر که در چند سال اخیر تجربه کردهایم. هوش مصنوعی بازی با توجه به تغییر تیم سازنده بازی، با پیشرفت چشمگیری همراه بوده است و مبارزات را بسیار چالشیتر و سختتر از گذشته کرده است. از طرفی سرعت حرکت کاراکتر به مراتب بیشتر از قبل شده و در حیطه مبارزات نزدیک و تن به تن هم تغییرات مثبتی را شاهد هستیم. اما اوج تحول بازی به بخش جدید آن تحت عنوان Open Combat بر میگردد. به صورت کلی نصف مراحل این عنوان خطی بوده اما نصف دیگر به صورت آزادانه و Open Combat است. یعنی برای پیشروی مراحل کاملاً آزاد هستید. میتوانید با تاکتیک مخفیکاری جلو بروید یا این که نیروهای تحت امرتان را برای نبرد در لوکیشن بازی با چیدمانهای متفاوت رهبری کنید.
بخش مولتی پلیر جذاب و بازگشت حالت زامبی
بخش مولتی پلیر Call of Duty Modern Warfare III به لطف بازسازی 16 نقشه کلاسیک این فرانچایز بسیار بهتر از نسخه قبل عمل کرده است. علاوه بر این موضوع بیشتر از 12 مپ جدید نیز برای بازی طراحی شده! از طرفی در نسخه جدید شاهد یک حالت نبرد جدید هستیم که به موجب آن در قالب سه تیم سه نفره بازیکنان به مصاف یکدیگر خواهند رفت. اگر از طرفداران بخش آنلاین بازی باشید، احتمالاً با مشکل کشته شدن آن هم فقط به خاطر اصابت یک گلوله مواجه شدید حالا سازندگان برای حل این مشکل میزان HP کاراکتر را ارتقا داده و به 150 رساندهاند. حتی آسیب وارد شده بعد از تیراندازی به ناحیه سر هم با کاهش چشمگیری مواجه شده است. اما این پایان کار نیست. مطمئناً شما هم با ما موافق هستید که هرگز نمیتوان از قسمت زامبی بازی غافل شد. یک بخش بسیار جذاب با شوتیگ و فضای بسیار سنگین که حتی داستان پردازی سینماتیک خاص خودش را دارد و به جرئت میتوان گفت بهترین حالت زامبی تاریخ این فرانچایز به شمار میرود. طراحی این قسمت از بازی برعهده استدیوی Treyrach و تیم مخصوص آنهاست. مدت زمان هر بازی چیزی نزدیک به 60 دقیقه بوده و نبردها در قالب 4 تیم 6 نفره انجام میشوند. این یعنی علاوه بر تهدیدات زامبیها باید دغدغه هجوم رقبایتان را هم داشته باشید.
جلوههای بصری واقع گرایانه
استدیوی Sledgehammer Games در به تصویر کشیدن جلوههای بصری بازیاش رقیب ندارد. آنها خوب بلدند که چگونه و در چه زمانی چه المانهایی گرافیکی را به نمایش در بیاورند. به عنوان مثال یکی از جذابترین بخشهای بازی نبرد در محیطهای تاریک با فضای سنگین و رعبآور است که همزمانیاش با نورپردازی واقع گرایانه و معرکه یک ترکیب فوق العاده چشمنواز را به گیمرها هدیه میدهد. علاوه بر این موضوع سیستم انیمیشنهای بازی هم چند سر و گردن بهتر از نسخههای پیشین طراحی شدهاند. خصوصاً انیمیشنهای آسیبپذیری دشمنان بعد از اصابت هر تیر یا کاور گرفتن آنها با واقعیت مو نمیزند. صدالبته نمیتوان از کارگردانی فوق العاده تیم سازنده در طراحی میان پردههای سینماتیک غافل شد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.